Thursday, May 10, 2007

The Indy takes a holiday in sane

The Independent appears to have repented of its indulgence of Martin Durkan's quackery, publishing a report on various scientists usually considered to be "climate sceptics" whose work Durkan misrepresented or even falsified.
Dr Friiss-Christensen said that a graph he had produced some years ago showing the link between fluctuations in global temperatures and changes in solar activity - sunspot cycles - over the past 400 years had been doctored. The documentary used the graph to pour scorn on the idea that the global warming in recent decades is the result of man-made emissions of carbon dioxide. Solar activity, the programme stated, is the cause of global warming in the late 20th century.

However, Dr Friiss-Christensen has issued a statement with Nathan Rive, a climate researcher at Imperial College London and the Centre for Climate Research in Oslo, distancing himself from the C4 graph. He said there was a gap in the historical record on solar cycles from about 1610 to 1710 but the film-makers made up this break with fabricated data that made it appear as if temperatures and solar cycles had followed one another very closely for the entire 400-year period.

"We have reason to believe that parts of the graph were made up of fabricated data that were presented as genuine. The inclusion of the artificial data is both misleading and pointless," Dr Friis-Christensen said.

"Secondly, although the commentary during the presentation of the graph is consistent with the conclusions of the paper from which the figure originates, it incorrectly rules out a contribution by anthropogenic [man-made] greenhouse gases to 20th century global warming," he said.
It's a start, I suppose. Meanwhile, their response to criticism on the radio-kills-bees fairy story remains nonexistent - perhaps they are a little embarrassed that the German researchers involved are publicly displeased in much the same way Friiss-Christensen is.

No comments:

kostenloser Counter